Πολιούχος τα Εισόδια της Θεοτόκου κτήματος Τραχώνων; Μερικές σκέψεις ενόψει του πανηγυριού.....

2014-11-21 01:19
Χωρίς να ξέρω τι ειπώθηκε  στο Δημοτικό Συμβούλιο της 19ης/11 για το θέμα των Εισοδίων και προετοιμαζόμενος να επισκεφτώ το πρωί το Ναό των Εισοδίων για την ετήσια πανήγυρη θα ήθελα να μοιραστώ κάποιες σκέψεις για το θέμα του Πολιούχου Αγίου μίας περιοχής, συγκεκριμένα ενός Δήμου.
 
Η Ελλάδα αποτελέιται από ευσεβείς πιστούς κατά πλειοψηφία Ορθόδοξους Χριστιανούς που σέβονται την ορθόδοξη παράδοση.Στο πλαίσιο αυτό, πολλοί Άγιοι ή  η Παναγιά μας ή ο Κύριος της Εκκλησίας μας ανακηρύσσονται πολιούχοι - προστάτες ενός Δήμου και εκείνη την ημέρα ειναι τα πάντα κλειστά, υπάρχει ,δηλαδή, αργία στην πόλη.
Οι λόγοι είναι πολλοί: θαυματουργές εικόνες, λείψανα, τόποι μαρτυρίου, παράδοση-ιστορική συνέχεια. Έτσι λόγω της θαυματουργής εικόνας της Μεγαλόχαρης στην Τήνο έχουμε ως πολιούχο την Παναγία, λόγω του μαρτυρίου του Αποστόλου Ανδρέα στην Πάτρα έχουμε πολιούχο στην Πάτρα τον Άγιο Ανδρέα, στη Θεσσαλονίκη τον Άγιο Δημήτριο και πολλές άλλες ανάλογες περιπτώσεις. Λόγω παράδοσης και ιστορίας, χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πόλη της Νέας Σμύρνης όπου οι πρόσφυγες έχτισαν το Ναό της Αγίας Φωτεινής ακριβώς όπως στην πόλη της Σμύρνης ή στην Αργυρούπολη με το Ναό της Αγίας Βαρβάρας. Ο Άγιος Δημήτριος επίσης έλαβε την ονομασία του από την ομώνυμη εκκλησία που χτίστηκε από τους πρώτους μπραχαμιώτες που προέρχονταν από το Κρανίδι όπου πολιούχος είναι ο Άγιος Δημήτριος.
 
Σε αντίθεση με αυτούς τους δήμους, ο Άλιμος χτίστηκε τμηματικά και από διαφορετικές ομάδες πολιτών.Στον παλαιό Άλιμο χτίστηκε ο μικρός Ναός της Κοίμησης και κατόπιν στο Καλαμάκι η Μεταμόρφωση. Οι Σαντορινιοί έχτισαν την Θεομήτορα, οι Κυθήριοι την Μυρτιδιώτισσα και στο Άνω Καλαμάκι χτίστηκε η Ζωοδόχος Πηγή και ο Άγιος Παντελεήμονας που κατέχει δεσπόζουσα θέση για το Άνω Καλαμάκι.Τελευταία ενορία έγινε και το παρεκκλήσιο του Αγίου Νικολάου. Μητροπολιτικός-δηλαδή πρώτος τη τάξει Ναός στον Άλιμο είναι η Μεταμόρφωση ενώ στο Άνω Καλαμάκι η Δοξολογία της 25ης Μαρτίου τελείται στον Άγιο Παντελεήμονα.
 
Σε αυτό το πλαίσιο και δεδομένου του νομικού πλαισίου ότι Πολιούχος γίνεται ενοριακός ή προσκυνηματικός ναός και όχι παρεκκλήσιο αντιλαμβάνεται κανείς ότι η απόφαση για ανακήρυξη πολιούχου του Ναού των Εισοδίων είναι εν γένει  εξωιστορική. Ο Ναός είναι ένα εξαίρετο μνημείο και αποτελεί ένα στοίχημα για όλους τους κατοίκους η ελεύθερη πρόσβαση και στην εκκλησία και στο κτήμα. Η ανακήρυξη ,όμως, ως πολιούχου του Ναού των Εισοδίων πέρα του ότι δεν βασίζεται σε κάποια ισχυρή παράδοση του τόπου, σε τί θα βοηθήσει στην λύση του προβλήματος που ταλανίζει τον τόπο μας; Νομίζω πως τα Θεία, Ιερά και Όσια καλό είναι να μένουν εκτός επικοινωνιακών τρυκ και ορθώς εν τέλει δεν πάρθηκε κάποια τέτοια απόφαση. Σεβόμαστε το Ναό, τιμούμε την Παναγία, αγαπάμε το κτήμα αλλά τίποτα δεν θα κερδίσουμε με μία αργία στις 21 Νοεμβρίου όταν το βασικό μας θέμα είναι να ανοίξει ξανά το κτήμα.Επίσης, με ποια λογική πολιούχος ο Ναός των Εισοδίων; Αποτελεί το κέντρο γύρω από το οποίο κτίστηκε η πόλη; Φέρνει μνήμες από το ένδοξο παρελθόν των κατοίκων; Ή μήπως οι κάτοικοι του Αλίμου είναι ομοιογενούς συνθέσεως και ήταν πολιούχος στον τόπο καταγωγής τους;
 
Κατακλείοντας, ελπίζω κι εύχομαι το φετινό πανηγύρι των Εισοδίων αν αποτελέσει αφορμή για θερμή προσευχή και μία βουβή διαμαρτυρία για την πλήρη απελευθέρωση όχι μόνο του Ναού αλλά και ολόκληρου του κτήματος, το οποίο σύντομα να δοθεί στους κατοίκους του Αλίμου και των γύρω δήμων οι οποίοι να μπορούν να το επισκέπτονται ελεύθερα.
 
Χρόνια πολλά!